Frakt och leverans

Frakt

Vi levererar till adresser på fastlandet inom Sverige, Finland, Danmark och Norge, du måste välja önskat land i landsväljaren på hemsidan innan du genomför köpet. Vi använder PostNord som huvuddistributör, annan transportör kan förekomma om produkten skickas direkt från tillverkarens lager – detta framgår i kassan.

Aktuella fraktpriser:

  • Fri frakt vid ordervärde över 2000 kr
  • Enhetsfrakt 89 kr på order under 2000 kr

OBS! Extra fraktkostnad kan tillkomma på vissa produkter, dessa framgår tydligt i kassan.

Vill du spåra din leverans? Läs mer om hur du går tillväga här!

Leveranstid

Lagervaror skickas normalt inom tre helgfria vardagar. Beställningsvaror är sådana specificerade med ”skickas inom x-x dagar” på respektive produktsida, detta är en uppskattad tid inom vilken leverantören kan skicka produkten. Vi friskriver oss för saldofel och perioder då belastningen på vårt lager kan vara högre än normalt.

Transporten tar vanligtvis 1-3 vardagar för paket till ombud och ytterligare 1-3 vardagar för produkter som levereras med hemleverans från dagen de fått sin första scanning på terminal.

När varorna är skickade får du en leveransbekräftelse med innehållet av försändelsen samt sändningsnummer om sådant är tillgängligt, här ser du även hur många kollin försändelsen är skickad i. Du kommer inte kunna se information om försändelsen förrän den ankommit till första terminal vilket normalt sett tar 1-2 vardagar.

Det är viktigt att du, om du endast kan ta emot varorna före eller efter ett visst datum, anger detta i kassan för att du skall undvika eventuella lagerhyror hos transportören. Vi kan dock aldrig garantera ett specifikt leveransdatum.

Beställningsvaror & slutförsäljning
Uppmärksamma leveranstiden som står på respektive produkt på duab.se. Om produkten INTE har status ”I lager” beställs produkten hem och skickas från oss inom den angivna tiden, tillsammans med övriga produkter. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranstiden på beställningsvaror om de fått förändrad leveranstid från leverantör.

Vi reserverar oss även för eventuell slutförsäljning eller att produkter kan utgå ur sortimentet. Fullständiga villkor kring din beställning hittar du här.

Delleverans

Om din order är uppdelad i flera separata leveranser på grund av att det skickas från olika lager kommer du få ett mail per försändelse – du blir ej debiterad extra för eventuella delleveranser.

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå kan du som kund alltid utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Om du som kund skulle uppleva att leveransen är osedvanligt försenad och som en konsekvens av detta inte längre vill genomföra köpet, åligger det dig att göra en avbeställning. I de fall vi redan har hunnit skicka försändelsen måste du ta emot varan. En avbeställning är endast giltig om du har erhållit en bekräftelse från Duab via mail.

Duab kompenserar inte dig som kund vid eventuella leveransförseningar. Boka inte in arbete eller hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan!

Returfrakt

Du som kund står för returfrakten med valfri transportör. Klicka här för att läsa mer om ångerrätt och öppet köp. Skulle det däremot vara ett garantiärende eller felskickad vara står vi givetvis för fraktkostnaden, om så är fallet kontakta kundtjänst på mail eller telefon.

Leverans till öar

Vi erbjuder leverans till adress på fastlandet enligt samma kostnad som finns på din orderbekräftelse. Du som kund måste själv se till att leveransen blir mottagen på denna adress och därefter ombesörja vidare transport till ö. Vid leverans till öar som saknar broförbindelse kan om möjligt särskild leverans avtalas med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Det är viktigt att ta kontakt med oss innan köp om så önskas. Samma gäller dig som avser att boka installationstjänst till ej brofast ö.

Ändring av leveransadress

I samband med att du godkänner köpvillkoren och lägger din beställning bekräftar du den angivna leveransadressen. Vi kan inte ändra denna i efterhand med hänsyn till eventuella bedrägeriförsök. Om du vid beställning önskar annan leveransadress kan du betala med kort eller direktbetalning och därefter välja att klicka i “annan leveransadress” och då ange annan adress än din folkbokförda adress. Det är viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Transportskada

Om du vid mottagande av varan upptäcker att transportskada inträffat, ber vi dig att omedelbart uppmärksamma chauffören på detta så att notering görs digitalt i deras system innan paketet kvitteras ut. Är paketet i så pass dåligt skick att produkten är oanvändbar kan du välja att inte ta emot paketet. En av ovan handling är en förutsättning för att eventuella skador på produkterna skall kunna ersättas av oss. Därefter tar du kontakt med vår kundtjänst med bilder på paketet så hjälper vi dig vidare. Eventuella dolda skador måste anmälas till oss inom fem arbetsdagar efter mottagen leverans. Det är därför viktigt att du alltid kontrollerar dina varor efter mottagandet. Börja inte använda produkten och kasta inte emballaget innan du kontaktat oss och fått detta godkänt!

Ej mottagen eller ej uthämtad leverans

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras tur- och returkostnad samt eventuell lagerhyra för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur. Läs mer om kostnaderna här. Du debiteras också så kallad bomkörning om du ej är på plats och tar emot en installatör som du bokat via Duab – 1500 kr inklusive moms.

Vad innebär det att förhandsboka en produkt?

Vissa utvalda produkter finns för förhandsbokning på Duab. Detta är produkter med mycket hög efterfrågan där du genom att förhandsboka kan ställa sig i kö för att ta del av kommande inleveranser. I rådande tider saknar vi tyvärr exakta leveransdatum på flera produkter men de skickas ut i turordning till alla som förhandsbokat. Du kan när som kontakta oss och avbryta din köplats, fram till och med den dag som produkten skall skickas till dig.

Leveransmetoder

Brev/Varubrev

Beställningar som har låg vikt och volym skickas som brev eller varubrev. Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda. Vi har tyvärr inte möjlighet att styra hur ett varubrev levereras (brevlåda eller utlämningsställe), det är en bedömning som görs av transportören.

Leverans till ombud

Mindre produkter levereras till utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till transportörens utlämningsställen och om möjligt kan du välja önskat utlämningsställe i kassan i samband med att du lägger din order. Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta hos utlämningsstället. Tips är även att ladda ner transportörens app för snabba uppdateringar! Normalt måste varan hämtas inom 7 dagar. Det sker legitimationskontroll vid uthämtning. Om du sänder ett bud behöver de visa beställarens ID samt sitt eget, alternativt att du verifierar och godkänner annan mottagare utan ID-kontroll i transportörens app.

Hemleverans

Varor över 20 kg och/eller skrymmande med en längd överstigande 1,5 meter levereras med hemleverans, du kan även välja till hemleverans på varor under 20 kg i kassan mot en kostnad. Vid hemleverans får du ett sms så snart försändelsen ankommit till din närmaste terminal. I detta sms väljer du dag och tid för hemleverans som passar dig.

För alla hemleveranser gäller transport fram till tomtgräns eller så långt körbar väg når. Vid hemleverans till lägenhetshus levereras varorna till porten. Se till att husnummer tydligt syns från närmaste väg eller att brevlåda är tydligt markerad med husnummer/namn. Vid retur av paket pga att ovanstående saknas, kommer returfrakt debiteras kund. Om du väljer att få varan lämnad utan kvittens övergår ansvaret för varan till dig som kund så snart varan lämnats av transportören.

Hämta i butik

Du kan välja ”Hämta i butik Mönsterås” som fraktsätt när du lägger din order om alternativet erbjuds i kassan. Du får ett mail när din order är packad och du kan hämta ut den i vår butik på Södra vägen 3, 383 34 Mönsterås. Ingen extra kostnad tillkommer. Om din order inte hämtas inom 30 arbetsdagar från det att du fått mailet så återförs varorna till lager och reservationen släpps. Tänk på att under perioder när vi har begränsade öppettider i vårt showroom, exempelvis semesterperioder, finns inte alternativet hämta i butik tillgängligt.

Säker produktanvändning

Vid webborder påvisar kunden att den är kapabel att informera sig om beställda produkters korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel genom produkternas bifogade instruktionsmanualer och support genom vår kundtjänst. Produkten kommer att överlämnas till er tillsammans med all nödvändig dokumentation och alla verktyg eller tillbehör som ska tillhandahållas. Vi kommer ge er instruktioner om produktens korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel enligt produktens instruktionsmanual. För att förstå och bedöma riskerna med att arbeta med motorsåg, röjsåg eller andra potentiellt farliga maskiner behövs instruktioner. Var noga med att alltid bära skyddsutrustning, läsa igenom och förstå bruksanvisningen innan du använder din maskin. Skulle det vara några oklarheter, rekommenderar vi alltid att du kontaktar oss före köp, montering eller drift.

Husqvarna PDI

Duab är en auktoriserad återförsäljare till Husqvarna AB vilket innebär att vi vid köp av en Husqvarna® produkt dessutom kommer att packa upp och utföra leverans- och säkerhetskontroll innan leverans. Vid order via duab.se påvisar kunden att den är kapabel att informera sig om beställda produkters korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel genom produkternas bifogade instruktionsmanualer, support genom Duabs kundtjänst och tillverkarens kundtjänst etc. Observera att vissa produkter skickas utan olja i p.g.a. risken för läckage. Kontrollera alltid oljenivån innan uppstart av maskinen.

Husqvarna eller Stihl värdecheck

Har du fått en Husqvarna eller Stihl värdecheck i samband med att du tagit motorsågskörkort så går det alldeles utmärkt att nyttja den när du handlar på Duab. Posta ifylld värdecheck till oss Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB, Box 102, 383 23 Mönsterås. Skriv sedan ett meddelande i kassan till oss när du lägger din beställning så inväntar vi värdechecken och justerar priset i enlighet med villkoren från Husqvarna eller Stihl innan vi skickar produkterna och aktiverar betalningen. OBS! Värdecheck från Stihl utgår från ordinarie priser som du finner på Stihl.se.