Köpvillkor

1. Om Köpvillkoren

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla köp som du gör från duab.se ”Webbplatsen”). Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Webbplatsen.

1.2 Avtal ingås med Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB, 556395-8809, Box 102, 383 23 Mönsterås, Sverige (”Duab”, ”Säljaren”, ”oss” eller ”vi”).

1.3 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss på kontakt@duab.se eller 0499-143 19.

2. Beställningar

För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Det innebär att du normalt behöver vara minst 16 år för att handla med direktbetalning för egna pengar eller minst 18 år för att handla på kredit.

3. Bekräftelse av beställning

När du har slutfört ditt köp får du en automatisk orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas. Vi rekommenderar att du sparar leveransbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.

4. Priser och information

4.1 De priser som gäller för ditt köp anges i samband med din beställning på Webbplatsen. Alla priser inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.

4.3 Alla bilder på Webbplatsen som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen, även exempelbilder kan förekomma. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen.
 

5. Betalning

5.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Collector Bank AB / Walley, erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Webbplatsen samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.

5.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.

6. Presentkort

Våra presentkort är giltiga i två år från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar på Webbplatsen eller i någon av våra fysiska butiker. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid. Du kan kolla ditt aktuella saldo här.

7. Frakt och leverans

Vi erbjuder flera olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som vi erbjuder framgår alltid på Webbplatsen och i kassan. Du hittar fullständig information om våra leveransalternativ här.

I vissa fall kan frakt- och tillvalstjänster erbjudas efter att du genomfört ditt köp. Om sådana tillvalstjänster finns kommer dessa att presenteras för dig och du väljer själv om du vill avtala separat om sådana tilläggstjänster.

Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss, har längre leveranstid, finns på externt lager eller butikslager kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans.

7.1 Fraktkostnad
När du handlar hos oss tillkommer som utgångspunkt en fraktavgift, om annat inte framgår på Webbplatsen. Hur stor fraktavgiften är beror på vilket fraktalternativ du väljer och framgår alltid i samband med ditt köp. Du hittar fullständig information om våra fraktkostnader här.

7.2 Leveranstid
Den förväntade leveranstiden anges på Webbplatsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Webbplatsen beräknas från den slutliga orderbekräftelsen och inte från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar för leverans som anges på Webbplatsen och i din orderbekräftelse. Utöver detta tillkommer transportörens transporttid. 

7.3 Ej uthämtade paket
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 250 kronor inklusive moms, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet. Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att utöver ovan 250 kronor inklusive moms ta ut tur- och returfrakt som motsvarar den faktiska fraktkostnaden som vi blivit debiterade av transportbolaget för tur- och returfrakt.

8. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor

Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.

Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

9. Särskilt för varor med digitala delar

9.1 Vissa av de produkter som säljs på Webbplatsen kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, t.ex. en app eller en mjukvara.

9.2 I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett. Det kan t.ex. vara fallet om produkten är avsedd att användas tillsammans med en applikation eller en specifik mjukvara. I så fall gäller vad som sägs i detta stycke.

9.3 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster så får du information om det vid produktbeskrivningen på Webbplatsen. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.

9.4 Vi kommer informera dig om och tillhandahålla säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar i enlighet med vad som krävs enligt tillämplig lag. Om du har köpt en produkt som har ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som en engångsförsäljning så gäller vår skyldighet att tillhandahålla uppdateringar under den tid som du som konsument med fog kan förutsätta uppdateringar.

9.5 Om du har köpt en produkt som har ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som en löpande tjänst (t.ex. prenumeration eller där tjänsten gäller tills vidare) gäller vår skyldighet under tre år efter det att produkten med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.

9.6 Om du har installerat de uppdateringar som har tillhandahållits men det ändå uppkommer ett fel på produkten till följd av bristande uppdateringar, så ansvarar vi för felet. Det gäller dock inte om du har underlåtit att installera de uppdateringar som tillhandahålls och du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga och konsekvenser av bristande installation och den bristande installationen inte beror på anvisningarna för installationen.

10. Ångerrätt och öppet köp

10.1 Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Webbplatsen.

10.2 Utöver detta ger vi dig totalt ytterligare 14 dagars öppet köp. Vi erbjuder dock inte öppet köp på varor som inte är helt oanvända, läs mer om det nedan.

10.3 Undantag för vissa produkter
Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller följande produkter:

  1. produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
  2. produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig som kund, och
  3. avser en produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal, såsom blommor och växter.

10.4 Värdeminskning av använda produkter
När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.

Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 30 dagar efter leveransen av produkten, förutsatt att produkten är oanvänd, i originalförpackning och i ursprungligt skick.

10.5 Hur du ångrar ditt köp och använder din rätt till öppet köp

Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar för ångerrätt alternativt returnera inom 30 dagar för öppet köp från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att fylla i vår retursedel och returnera varan väl emballerad tillsammans med bifogad retursedel till Södra vägen 3, 383 34 Mönsterås. Läs mer om kostnader i samband med retur här. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.

10.6 Returfrakt
Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. För skrymmande varor är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Aktuell returkostnad för olika typer av leveranser hittar du här. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.

10.7 Återbetalning
När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.

Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.

Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.

11. Reklamation

Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

Om din produkt innehåller digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller följande: Om det är ett fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i en produkt med digitala delar där avtalet löper under en längre tid än tre år, har du rätt att reklamera under den tid som avtalet löper.

Om du vill reklamera en produkt kontaktar du vår kundtjänst genom att maila till kontakt@duab.se eller genom att ringa 0499-143 19.

När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

Om reklamationen inte är giltig enligt gällande lag har vi rätt att ta ut en administrativ avgift på 250 kronor, felsökningsavgift och arbetstid baserat på tidsåtgång för åtgärd samt faktisk fraktkostnad.

12. Garanti

Vi lämnar tillsammans med några av våra tillverkare och leverantörer garanti på vissa av våra produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garantin, vart du kan vända dig för att åberopa garantin och vad garantin omfattar framgår här.

13. Våra skyldigheter

Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Vi ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder. Vi ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.

14. Om dessa Köpvillkor

Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

15. Särskilda villkor för företag

Dessa Köpvillkor gäller för kunder som handlar i egenskap av privatpersoner. Om du genomför ett köp på Webbplatsen som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.

För kunder som handlar på Webbplatsen i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt eller tre års reklamationsrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.

16. Frågor, klagomål eller tvist

Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.

______________________

Köpvillkoren fastställdes av Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB den 1 november 2022.