Vanliga frågor och svar

Jag är inte bosatt i Sverige, kan jag handla på duab.se?

Vår e-handel riktar sig till kunder bosatta i Sverige. Vi levererar inte till andra länder.

Är priserna som visas på duab.se inklusive eller exklusive moms?

På duab.se kan du själv välja om du vill visa priserna med eller utan moms. Detta görs med hjälp av formuläret uppe till höger. Kostnader för frakt och eventuella betalningsavgifter tillkommer.

Hur betalar jag för mina varor?

Handlar du via duab.se väljer du mellan kortbetalning med ett bank- eller kreditkort som är anslutet till Mastercard eller Visa, faktura eller delbetalning. Samtliga betalsätt är enkla och säkra. Betalsätten tillhandahålls av vår partner Walley varifrån du också kommer att få en eventuell faktura. Alla fakturafrågor hanteras av Walley. Du kan kontakta deras kundservice här. På deras sida kan du enkelt chatta, maila till hello@walley.se alternativt ringa dom på 010 - 161 01 00

Kan jag ändra i min beställning på duab.se?

När du genomfört en beställning får du en beställningsbekräftelse till den e-postadress du angett och det går därefter inte att göra ändringar i beställningen. Vill du göra ändringar rekommenderar vi att du snarast möjligt lägger en ny beställning och samtidigt meddelar oss på kontakt@duab.se att din föregående beställning ska avbokas.

Jag har handlat varor via duab.se, var är mitt kvitto/faktura?

Efter att din beställning är skickad från oss får du ett kvitto eller faktura på den e-postadress du angav vid beställningstillfället.

Hur levereras de varor jag köpt via duab.se och hur lång tid tar det?

På respektive produkt står det angivet hur lång tid det tar innan produkten skickas från vårt lager, där till tillkommer distributörens leveranstid och dessa tillsammans utgör den totalt beräknade leveranstiden angivet i arbetsdagar. För adresser norr om Sundsvall samt Gotland kan en dags extra leveranstid tillkomma.

Din beställning levereras som standard för uthämtning hos ditt närmaste utlämningsställe. Tunga och skrymmande försändelser levereras som styckegods via hemleverans.

För beställningar som ska norr om Sundsvall samt Gotland kan en dags extra leveranstid tillkomma. Duab förbehåller sig rätten att välja bästa möjliga leveranssätt för aktuell beställning. Läs mer om de olika leveranssätten nedan.

Leverans till utlämningsställe

För leverans till utlämningsställe kommer beställningen skickas till det utlämningsställe som ligger närmast din angivna leveransadress. Avisering sker via sms. Ange därför vid beställning ett telefonnummer som kan ta emot sms.

För att hitta ditt närmaste utlämningsställe, se vår partner PostNords sökfunktion.

Hemleverans

De varor som på grund av sina mått eller vikt inte kan levereras till ett utlämningsställe levereras alltid som styckegods med hemleverans. Leverans sker i första hand dagtid men möjlighet till kvällsleverans finns beroende på leveransadress och försändelsens storlek. Du väljer själv vilken dag eller tid som du önskar ta emot leveransen. PostNords leveranstid är normalt någon dag längre vid hemleverans.

Leverans sker till den adress som angivits i beställningen. Avisering sker via sms. Ange därför vid beställning ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid.

Vid avisering får du som kund ett sms med ett antal alternativ på leveranstider. Du väljer leveranstid genom att svara på sms:et. Om ingen av tiderna passar kan du ringa PostNord på det numret som är angivet i sms:et för att komma överens om annan leveranstid.

Leverans måste ske inom 14 dagar efter att första aviseringen har skickats ut. Efter det returneras beställningen tillbaka till Duab och du som kund debiteras en kostnad för såväl frakt som returfrakt.

Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen. Leverans sker till port eller tomtgräns. Distributören tar inte hand om pall och emballage. Vid eventuell retur krävs att försändelsen packas på pall med emballage, så tänk på att spara detta tills du är säker på att behålla varorna.

Hur gör jag om jag vill byta, skicka tillbaka eller reklamera en vara?

Retur/Ångerrätt

För varor köpta på duab.se har du öppet köp/ångerrätt i 14 dagar efter att du mottagit dina varor. Den vara som returneras ska vara oanvänd, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen.

Returfrakten kostar 99 kr för paket och 495 kr för pall. Beloppet justeras vid återbetalning/kreditering. Vänligen ta hänsyn till att det kan ta upp till 14 dagar att få ditt returärende behandlat. Observera att vi inte har möjlighet att hantera returer utan retursedel.

Ladda ner en retursedel här

För att göra en retur (ångerrätt, reklamation eller annan orsak) följer du instruktionerna nedan.

  1. Fyll i en retursedel och skicka den till kontakt@duab.se, skriv även ut retursedeln som du sedan även ska bifoga med sändningen.
  2. Invänta svar från kundtjänst som kommer att skicka dig en returfraktsedel som du ska använda för att returnera varorna.
  3. OBS! Packa dina varor omsorgsfullt i de förpackningarna som de kom i och återställ emballage i originalskick. Tejpa med genomskinlig tejp. Om detta inte görs kommer vi att debitera för nytt emballage. Tänk på att emballera väl då det är du som kund som ansvarar för eventuella skador vid en returfrakt. Glöm inte att bifoga retursedeln i retursändningen.
  4. Skriv ut och klistra eller tejpa returfraktsedeln på paketet eller godset.
  5. Om returen avser ett paket lämnar du detta på ett av PostNords serviceställen. Om returen avser ett tungt, större skrymmande paket eller en pall (väger mer än 35 kg, har en längd som överstiger 1,5 meter eller en omkrets som överstiger 3 meter), dvs en sändning som du fått via en hemleverans, måste du istället beställa upphämtning genom att kontakta PostNord på telefon 0771-33 33 10. Be om att få ett kvitto för din retursändning som du sedan sparar till returärendet är avslutat.
  6. När vi har tagit emot och registrerat dina returnerade varor kommer vi att kreditera ditt köp och genomföra en återbetalning.
  7. Om du har handlat med kortbetalning eller direktbetalning kommer Walley (Collector Bank) att återbetala pengarna till ditt konto. Notera att det kan dröja 2-5 arbetsdagar innan pengarna är åter på kontot. Har du betalat ditt köp med faktura eller delbetalning kommer en kredit göras och du får en uppdaterad faktura skickad till dig antingen via mail eller post. Om du redan har betalat din faktura kommer Walley (Collector Bank) att kontakta dig via mail för en återbetalning. Kontakta oss antingen via mail: kontakt@duab.se eller ring oss på telefon 0499-14319. Uppge alltid ärende ID eller ordernummer.

Reklamation

Varje försändelse undersöks innan den levereras ut till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera varan. Reklamation kan även göras genom att du skickar varan via post till Duabs lager. Detta sker på samma sätt som en retur med skillnaden att reklamation ska anges som returorsak på retursedeln.

Om reklamationen godkänns av Duab för returfrakten. Eventuella frakt- och betalningsavgifter återbetalas om hela beställningen reklameras.

Dina synpunkter och reklamationer ger oss värdefull information om hur vi kan förbättras. Det är viktigt för oss på Duab att du är nöjd med ditt köp. Därför vill vi att du hör av dig direkt om något blivit fel. Duab följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationsrätten.

Vad händer om jag inte hämtat ut min beställning?

För beställningar som inte hämtas ut debiteras du 150 kr för returfrakt.