Vi möter
Skriven av: Jenny Kassell
En dalagrabb med ett stort intresse för bilar och med ett öga för detaljer!
Fredrik är en av Duabs ambassadörer, du hittar honom på Instagram @fredrik_l där du bland annat kan följa hans pågående Hot Rod bygge.
Saab
När körkortet var klart vid 18 års ålder var Saab favoritmärket och det började med en Saab 900 Turbo från 1989. Det blev en hel del ombyggnationer av olika Saabmodeller bland annat en Saab 90 som Fredrik ärvde av sin farfar som hade köpt den ny. Även körning på bana och medlemskap i Saab-cluben ägnades det tid åt.
En annons på blocket förändrade allt
Fredriks pappa ringde om en annons han hittat efter att Fredrik nämnt att han vill ha en Hot Rod. Annonsen var på en kaross från en A-ford. Karossen var redan såld när Fredrik kontaktade säljaren men Fredrik gav sig inte och fick köpa den tillslut.
Saab-tiden var över.
Andra Hot Rod bygget är igång
Nu är Fredrik inne på sitt andra Hot Rod bygge och planen är att plocka bort karossen från hans nuvarande Hot Rod och bygga en ny bil av den karossen i annan stil.
På det gamla chassit ska han montera en kaross med 4 dörrar, nu när familjen vuxit så behövs en bil med fyra dörrar, en ”familjerod”. Fredrik har samlat delar för att bygga ihop ett Ford 1932-chassi i gammal stil med stela axlar, en helt ny Chevrolet-motor och en 6 växlad Corvette växellåda.
”Varför jag fastnat för just Hot Rods tror jag är för att man får bygga på sitt eget sätt. Man får klura ut lösningar, skapa egna detaljer och idéer. Jag älskar att skapa och klura på saker.”
Pågående bygge får ta sig den tid det tar
Fredriks första bygge gjorde han tillsammans med sin far som har arbetat med bilar i över 35 år och som är den som Fredrik lärt sig det mesta av. Det bygget tog dem 10 månader att slutföra från tom kaross till färdig bil. Det var intensiva helger som spenderades i garaget, som efter Fredriks flytt till Västerås låg 17 mil bort. Så det bygget han gör nu vill han inte stressa med, utan det får det den tiden det tar.
Motorcyklar i Boardtracker-stuk
Fredrik har även andra byggen i bagaget, som t.ex. dessa tre mopeder. Dessa mopeder var från början tre cyklar som han byggde om till motorcyklar i Boardtracker-stuk. Rå stil och med Fredriks prägel med detaljerna.
Tavlor i aluminiumplåt
Intresse för plåt växer allt mer och Fredrik gör också tavlor i aluminiumplåt. Det började med att han såg ett Youtube-klipp där det gjordes tavlor i aluminium och Fredrik blev intresserad. Han kontaktade en smed i närheten som hjälpte honom med att skaffa de delar han behövde. Efter det har Fredrik testat sig fram och lärt sig mer och mer för varje tavla han har gjort.
Detaljer, detaljer, detaljer
Detaljer är något som Fredrik ger tid och kommer på egna lösningar på. Som bromsbehållaren han tillverkat av snapsglas och mässing han svarvat. Fyra trasiga snapsglas senare och mässingdetaljerna på plats hade han byggt en helt egen originell bromsbehållare som han nu har på sin Hot Rod. Detaljer som denna kan han gå och klura på ett bra tag innan han börjar skapa och sätta sin egen prägel på.
”Jag är nyfiken på att lära mig nya saker och att testa något nytt är otroligt kul så detaljer kan jag fundera på länge.”
Garage med Hot Rods och plåtdelar
Fredrik håller till i sitt 50 kvm stora garage som ligger under huset i Västerås. I garaget har han en hel del maskiner och verktyg, men en del maskiner står kvar i Dalarna för att det inte ska bli för trångt i garaget.
Elverktyg som används ofta är Bosch Vinkelslip GWX 13-125 som passar när man kapar i plåt och Bosch Borrskruvdragare GSR 18V-55 är antagligen den maskinen som får arbeta hårdas med all håltagning som görs. På önskelistan över maskiner och verktyg ligger en rejäl pelarborr högt upp.
Till sin Drift-Air kompressor använder Fredrik bland annat de tryckluftsdrivna verktygen vinklad- och rakslipmaskin från Scorpio. Den vinklade passar perfekt för att slipa till svetsar och den raka slipmaskinen passar perfekt när man behöver finslipa kanter på hål som blivit förskjutna eller som behöver snyggas till.
Hela familjen delar intresset för bilar
Hans familj består av sambon Marie, Hilding 5 år, Helmer 6 månader och en katt som heter Blixten (efter filmen ”Bilar”, såklart). Flytten från Dalarna till Västerås skedde efter att Fredrik och Marie träffats under säsongsarbete i Sälen.
Hela familjen delar intresset för bilar och brukar normalt fall ha somrarna fullbokade med bilträffar runt omkring i hela Sverige.
Äldsta sonen Hilding har två egna bilar, den ena är Push Rodd som var hans första bil och med den vann han pris med på Västerdalsträffen i Malung. Hans andra bil är en Mini Rod med en Honda GX200 motor, 196cc och den går ungefär i 30–40 kvm/h. Idén kom efter de plockade ut Fredriks farmor och farfars hus och där hittade tre gamla brödformar.
Tre brödformar = liten V8 motor till en Mini Rod
Framtidens planer
Till vardags arbetar Fredrik som svetsare/montör och han har tidigare även arbetat på en smidesfirma.
I framtiden hoppas Fredrik på att bo i ett större hus med ett större garage där han kan arbeta mer med plåtformning.
Han drömmer också om att någon dag bygga en Hot Rod utan tak med gamla plåtdelar som han samlat på sig. Och att någon gång bygga en Roadster av gamla bildelar och plåtdelar som han sparat ihop. Och kanske är det den gången han och den äldsta sonen Hilding som bygger detta ihop.